[ Pobierz całość w formacie PDF ]

czym; obrazują one jednak zróżnicowanie metod pomocy w indywidualnych przy-
padkach; zróżnicowanie to potwierdza konieczność ich wybiórczego zastosowa-
nia.
106
Tabela 1. Potencjalne możliwości wykorzystania sześciu koncepcji do poradnictwa karierowego pracy z mło-
dzieżą poszukującą zatrudnienia
Koncepcja Znaczny wk³ad do poradnictwa karierowego
" Dopasowanie indywidualnych cech do wymagań konkret-
Cech i czynników
nej pracy, zawodu lub możliwości szkolenia.
" Udzielanie pomocy młodzieży chcącej znalezć zatrudnie-
nie w poznaniu asortymentu różnych zawodów i prac, do
podjęcia których kwalifikuje się ona z uwagi na posiadane
umiejętności, osiągnięcia, zdolności i zainteresowania.
" Pomoc udzielona młodzieży pragnącej znalezć zatrudnie-
nie w zrozumieniu potrzeby elastyczności i zdolności prze-
noszenia posiadanych przez nią aktualnie umiejętności i wie-
dzy na użytek prac, zawodów i przemysłów.
" Zapoznanie młodzieży chcącej znalezć zatrudnienie z sys-
temem klasyfikacji indywidualnych cech i językiem (np. za-
interesowania, wartości, zdolności, osiągnięcia, umiejętno-
ści) oraz pracy, zawodów i karier, co ułatwi jej identyfikację
możliwych opcji, które należy zbadać oraz informacji, któ-
re należy uzyskać.
" Wsparcie indywidualnej oceny prawdopodobieństwa szans
rozpoczęcia pracy oraz odniesienia sukcesu w różnych pra-
cach, zawodach czy możliwościach edukacyjnych.
" Zapewnienie bezpiecznego i sprzyjającego środowiska,
w którym dana osoba poznaje kwestie związane z planowa-
Zorientowanie niem kariery oraz przystosowaniem do pracy.
na klienta
" Zachęcanie młodzieży chcącej znalezć zatrudnienie do spra-
wowania kontroli nad swoim życiem oraz wyznaczenia ce-
lów działań, które mogą być omawiane i wypróbowywane
w ramach poradnictwa.
" Udzielenie pomocy młodzieży chcącej znalezć zatrudnienie
w rozwoju wglÄ…du w ich osobiste priorytety, indywidualne
wzory zachowań oraz zrozumieniu barier na drodze do osią-
gnięcia celów.
" Rozwinięcie poczucia zaufania i przekonania o możliwości
pozytywnej zmiany uwarunkowań, które sprowadziły osobę
do doradcy.
" Wzmocnienie sposobu postrzegania osoby szukajÄ…cej pomo-
cy przez doradcę jako jednostki wartościowej, zdolnej okre-
ślić uwarunkowania i bariery istotne w jej karierze życiowej
oraz zidentyfikować możliwości ich zmiany.
107
cd. tabeli 1.
" Ukazanie związku pomiędzy przeszłymi doświadczeniami,
Psychodynamiczne
a aktualnymi zachowaniami, które są istotne przy dokonywa-
niu wyborów oraz przystosowaniu się do pracy.
" Udzielenie pomocy osobie w zrozumieniu nie rozstrzygniÄ™-
tych w przeszłości konfliktów w rodzinie lub w innych związ-
kach, które mogą utrudniać aktualne stosunki ze współpra-
cownikami lub przełożonymi.
" Ułatwienie młodzieży chcącej znalezć zatrudnienie zrozumie-
nia przekazów (messages) i oczekiwań od innych osób, które
mogą negatywnie wpływać na ocenę własnej osoby, poczu-
cie własnej skuteczności oraz uczucia co do własnych możli-
wości.
" Udzielenie pomocy jednostce w zakresie analizy jej dotych-
czasowych doświadczeń szkolnych, zawodowych lub społecz-
nych, które mogą wyjaśnić aktualne potrzeby związane
z pracą w zakresie zaspokojenia określonych potrzeb czy
otrzymania określonych gratyfikacji.
Rozwojowe
" Zapoznanie młodzieży chcącej znalezć zatrudnienie z zada-
niami rozwojowymi, które należy zbadać, zrealizować lub
przewidzieć w procesie planowania kariery.
" Pomóc osobom w zrozumieniu integrującej roli pracy w ży-
ciu człowieka oraz jej znaczenia w porównaniu z innymi ro-
lami życiowymi: związanymi z rodziną, rodzicielstwem, cza-
sem wolnym, usługami w społeczności lokalnej, byciem
uczniem.
" Pomoc w rozwoju świadomości, że praca i zawód dla większo-
ści mężczyzn i kobiet staje się głównym ośrodkiem organizacji
osobowości, chociaż dla niektórych osób może mieć znacze-
nie uboczne, przypadkowe lub nawet zupełnie nieistotne.
" Pomoc w sprecyzowaniu wizji własnej osoby oraz realizacji
tej wizji w pracy.
" Pomoc osobom w określeniu: wartości cenionych przez nich
w pracy, własnego potencjału i wizji własnej osoby w plano-
waniu możliwych i pożądanych wzorów kariery oraz wspar-
cie indywidualnych działań w tym zakresie.
" Pomoc w poznaniu procesu zmian zachodzących wraz z upły-
wem czasu oraz sposobów przewidywania tych zmian i ra-
dzenia sobie z nimi.
" Uświadomienie osobom, że sprostanie wymaganiom środo-
wiska przez jednostkę na danym etapie rozwoju kariery ży-
ciowej zależy od indywidualnej gotowości radzenia sobie
z tymi wymaganiami. W szczególności chodzi o udzielenie
pomocy jednostce w poznaniu i osiągnięciu poszczególnych
108
cd. tabeli 1.
elementów dojrzałości zawodowej lub zdolności do adapta-
cji karierowej: zaplanowania działań w perspektywie czaso-
wej, umiejętności prowadzenia poszukiwań, zdobywania in-
formacji, umiejętności podejmowania decyzji i realistyczne-
go podejścia do rzeczywistości.
" Uświadomienie osobom znaczenia odgrywanych przez nie ról
poprzez feed-back oraz testujÄ…cej funkcji praktycznego spraw-
dzenia się dla ukształtowania wizji własnej osoby oraz prze-
kładania tych wizji na własne koncepcje dotyczące zawodu.
" Pomoc klientom w zdobyciu i oparciu przyszłych działań na
wiedzy dotyczącej zależności pomiędzy poziomem satysfak-
cji życiowej i zawodowej a możliwościami wykorzystania
swoich zdolności, zaspokojenia potrzeb, realizacji zaintere-
sowań, działań zgodnych z przyjętymi wartościami, posiada-
nymi cechami osobowości oraz wizją własnej osoby. Satys- [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • adam123.opx.pl