[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Bezwartościowość tego wszystkiego, co próbujemy ocalić, powinna być dla nas
absolutnie oczywista. A poza tym, co uda ci się ocalić?
Gdy to zrozumiesz, nie będziesz się przejmował tym, czy twoje naczynia krwionośne
pękną, czy nie. %7ładne naczynia krwionośne nigdy w taki sposób nie pękły. Jeśli tak się
stanie, będzie to coś zupełnie nowego.
44
KUNDALINI SADHANA I SIEDEM CZAKR
Na wczorajszym wykładzie powiedziałeś, że sadhak powinien pierw zadbać o swoją
otwartość i przyjmowanie, a nie żebrać od drzwi do drzwi. Ale samo znaczenie słowa
sadhak oznacza, że na jego ścieżce sadhany (praktyki duchowej) istnieją przeszkody, a
on nie wie jak być otwartym i przyjmującym. Czy spotkanie właściwego przewodnika jest
tak trudne?
Szukanie i pytanie to dwie różne rzeczy. Tak naprawdę, pyta tylko ten, kto nie chce
szukać. Szukanie i pytanie to nie to samo, jedno jest raczej zaprzeczeniem drugiego. Ten,
kto chce unikać poszukiwania, pyta. Proces poszukiwania i proces żebrania bardzo się od
siebie różnią. W pytaniu uwaga skupiona jest na drugim człowieku, na dającym; w
poszukiwaniu uwaga skupiona jest na samym sobie, na przyjmującym. Stwierdzenie, że
na ścieżce sadhany są przeszkody, oznacza, że przeszkody istnieją w samym sadhaku.
Zcieżka także prowadzi do wewnątrz, a zrozumienie własnych przeszkód nie jest takie
trudne. Trzeba szczegółowo wyjaśnić jakie są te przeszkody i w jaki sposób mogą być
usunięte. Wczoraj mówiłem wam o siedmiu ciałach. Powiem o tym bardziej szczegółowo,
a wtedy stanie się to dla was jasne.
Tak, jak mamy siedem ciał, mamy też siedem czakr, a każda jest połączona w
specjalny sposób z odpowiadającym jej ciałem. Czakrą ciała fizycznego jest muladhar.
Jest to pierwsza czakra, ściśle połączona z ciałem fizycznym. Czakra muladhar ma dwie
możliwości: pierwsza możliwość jest naturalna i otrzymujemy ją przy narodzinach, drugą
możemy uzyskać poprzez sadhanę.
Podstawową naturalną możliwością tej czakry jest potrzeba seksualna ciała fizycznego.
Pierwszym, co pojawia się w umyśle sadhaka, jest: co trzeba zrobić względem tej
zasadniczej potrzeby? Czakra ta ma też inną możliwość, a mianowicie brahmacharya
(celibat), który można osiągnąć poprzez sadhanę. Seks jest naturalną możliwością,
brahmacharya jest jej przemianą. Im bardziej umysł jest skupiony na pragnieniu
seksualnym i bardziej przez nie pochłonięty, tym trudniej mu będzie osiągnąć jego
najwyższą możliwość brahmacharya.
Oznacza to, że możemy dwojako wykorzystać sytuację daną nam przez naturę.
Możemy żyć w warunkach, w jakich natura nas umiejscowiła, ale sadhana nie może się
zacząć. Możemy też przemienić tg sytuację. Jedynym niebezpieczeństwem przemiany jest
to, że możemy zacząć walczyć z naszym naturalnym ośrodkiem. Jakie jest faktyczne
niebezpieczeństwo na ścieżce sadhaka? Pierwszą przeszkodą jest to, że jeśli sadhak
pozostanie w naturalnych potrzebach swego ciała, nie zdoła wznieść się do najwyższej
jego możliwości i zatrzyma się w punkcie wyjścia. Z jednej strony jest wtedy potrzeba, z
drugiej jest tłumienie: sadhak zwalcza popęd płciowy. Tłumienie jest przeszkodą na
ścieżce sadhaka, przeszkodą pierwszej czakry. Gdy jest tłumienie, przemiana nie może
się dokonać.
Skoro tłumienie jest przeszkodą, jakie jest rozwiązanie? Zrozumienie jest rozwiązaniem.
Przemiana zachodzi, gdy zaczynasz rozumieć seks.
Ma to uzasadnienie. Wszystkie żywioły natury spoczywają w nas w uśpieniu i
nieświadomości. Gdy stajemy się ich świadomi, zaczyna się przemiana. Coś zaczyna się
w nas budzić dopiero, gdy naturalne żywioły zaczynają się zmieniać. Przebudzenie jest
alchemią; uważność to chemia zmieniania tych żywiołów, przemieniania ich.
Jeśli ktoś otwiera się na swe pragnienia seksualne z totalnością uczuć i totalnością
zrozumienia, zamiast seksu rodzi się w nim brahmacharya. Dopóki człowiek nie dostąpi
stanu brahmacharya w pierwszym ciele, trudno jest pracować z potencjalnymi
możliwościami innych ośrodków.
45
Jak już powiedziałem, drugie ciało to ciało emocjonalne czyli eteryczne. Drugie ciało
połączone jest z drugą czakrą, czakrą svadhishthan. Ona również ma dwie możliwości
funkcjonowania.
Zasadniczo jej naturalnym potencjałem jest lęk, nienawiść, złość i przemoc. Wszystko
to są stany uzyskane z naturalnego potencjału czakry svadhishthan. Jeśli ktoś zatrzyma
się na drugim ciele, nie rozwiną się stany przeciwne tej przemiany: miłość, współczucie,
brak lęku, przyjazność. Przeszkodą na ścieżce sadhaka w drugiej czakrze jest nienawiść,
złość i przemoc, a wszystko polega na ich przemianie.
I tu popełnia się te same błędy: jeden człowiek może dać upust swej złości, inny zdoła
stłumić lęk i da popis odwagi. Ale żaden z tych czynów nie doprowadzi do przemiany.
Kiedy jest lęk, powinien zostać zaakceptowany; ukrywanie go lub tłumienie nie mają
sensu. Kiedy jest przemoc wewnątrz nas, okrywanie jej zasłoną braku przemocy nic nie
daje.
Wykrzykiwanie sloganów o braku przemocy nie spowoduje jej przemiany, gdyż
pozostaje ona przemocą. To uwarunkowanie dała nam natura w drugim ciele. Są z niego
pewne pożytki, tak jak i seks posiada pewne znaczenie. Tylko poprzez seks mogą
powstać inne ciała fizyczne. Natura poczyniła przygotowania, aby mogło narodzić się
nowe ciało fizyczne zanim umrze stare.
Lęk, przemoc i złość są potrzebne na drugiej płaszczyznie, gdyż inaczej człowiek nie
mógłby przetrwać, nie mógłby chronić samego siebie. Lęk go ochrania, złość prowokuje
go do walki z innymi, a przemoc pozwala mu ocalić siebie przed przemocą innych.
Wszystko to są cechy drugiego ciała i są one konieczne do przetrwania, ale zazwyczaj
[ Pobierz całość w formacie PDF ]