[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Ponieważ działalność marketingowa jest droga, najlepiej skon
icielstw w danym mieście, jeśli rezultaty dotychczasowej sprze
centrować się w danym okresie - najczęściej dwu-, trzyletnim - na
daży przemawiają za podjęciem takiej decyzji.
jednym kraju i na wybranych rodzajach imprez, które mają naj
Po powołaniu własnego punktu(ów) dystrybucji imprez - czy
większą szansę na powodzenie wśród turystów danego państwa.
li założeniu przedstawicielstwa, organizuje się kampanię rekla
Wiele biur podróży stara się o wypracowanie określonego
mowÄ…. Jej przedmiotem sÄ… nowo zaprogramowane imprezy (poli
wizerunku. Tak postępuje firma Thomas Cook, która pragnie się
tyka produktu) o atrakcyjnych cenach (polityka wspomagania
kojarzyć z troskliwą opieką". Podobnie czyniąc, można np. wyk
sprzedaży i polityka cen).
ształcić specjalną grupę przewodników pełniących funkcję
pilotów na trasach i wystąpić z hasłem zabawa i moc przeżyć
krajoznawczych". W przypadku imprez pobytowych dla rodzi-
Zob. D. Cowell The Marketing of Sewices, Heinemann, London 1984, s. 15.
71
70
ców z małymi dziećmi mogłoby to być hasło: z nami możesz Najistotniejszy jest czas trwania drugiego stadium wzrostu
czuć się wolny, kiedy zechcesz". Wtedy ważne byłoby zaangażo popularności danej imprezy na rynku. Ostatnie stadium kończy
wanie władających językami obcymi specjalistów od organizacji na ogół żywot imprezy. Ale taki cykl może się również powtarzać.
gier i zabaw ruchowych oraz przedszkolanek. Przebieg poszczególnych stadiów zależy od wielu czynników.
Działalność marketingowa może mieć charakter strategiczny Wśród nich najważniejsze są: naturalne walory obszaru, możli
lub taktyczny. Na przykład średnia cena uczestnictwa W impre wość rozwoju urbanistycznego, szansa angażowania kapitałów,
zach i uczestnictwa gwarantującego egzystencję przedsiębiorstwa, struktura ruchu turystycznego, moda.
należy do strategii; jej zróżnicowanie - od cen najwyższych w se Cykl kariery" rynkowej produktu turystycznego zwanego
zonie do najniższych w okresie posezonowym - należy do takty imprezą wpływa w sposób istotny na kształtowanie polityki
ki. Ponadto wyraznie rozróżniamy cenę uczestnictwa w nowych imprez turystycznych. Politykę tę można podzielić na etapy:
imprezach, które chcemy dopiero wprowadzać na rynek, od ceny - ustalenie specyfiki i struktury danej imprezy;
uczestnictwa w imprezach, które mają już ugruntowaną pozyqę - ustalenie i organizacja warunków umożliwiających jej wejś
i popularność na rynku. cie na rynek;
- wprowadzenie imprez próbnych" na rynek;
To, co napisałem dotychczas, dotyczy polityki biura turysty
cznego z jednego kraju wobec innego kraju. - wprowadzenie w programie imprezy zmian i uzupełnień;
- wycofanie imprezy lub jej przekształcenie w znowelizowa
Wielkie biura podróży, działające na rynkach wielu krajów
ny produkt turystyczny.
mają do czynienia z polityką bardziej globalną. Muszą rozważyć
Ustalając ofertę rynkową przedsiębiorstwo musi zdecydować,
i zdecydować, na którym kraju skoncentrują swoje działania.
które imprezy będą dalej organizowane na dotychczasowych
Są one powiązane z ogromnymi przedsiębiorstwami trans
warunkach lub po dokonaniu pewnych modyfikacji, które zosta
portu lotniczego, koncentrujÄ… niekiedy politykÄ™ na inwestyqach
ną wprowadzone na rynek jako nowe, które zaś będą wycofane
w krajach recepcji turystycznej, na budowie hoteli, a niekiedy
z rynku. Będzie to zależało od skali popytu na poszczególne
nawet portów lotniczych. Następnie, przez kilka lat, skupiają
imprezy. Rozstrzygnięcie tego problemu wymaga:
aktywność marketingową na działaniach umożliwiających ko
- rozpoznania potrzeb rozpatrywanego rynku;
rzystną eksploatację tych obiektów i urządzeń.
- rozpoznania potencjału przedsiębiorstwa, co pozwala na
ocenę możliwości ekspansji i konkurowania;
6.4.1. Polityka produktu zwanego imprezÄ… turystycznÄ…
- rozpoznanie rodzajów imprez oferowanych w rozpatrywa
W przedsiębiorstwach pełniących funkcje biur podróży
nym kraju przez inne biura podróży.
przedmiotem polityki produktu jest impreza turystyczna. Można
W wyniku tego rozpoznania może się otworzyć możliwość
wyodrębnić następujące jej stadia:
oferowania imprez, których na danym rynku brakuje. Wówczas
- wprowadzenie imprezy na rynek i jej stopniowe upowsze
przystępujemy do programowania tego rodzaju imprez.
chnianie;
Wprowadzenie na rynek nowości jest przejawem innowa
- wzrost jej popularności na rynku i wzrost popytu;
cyjnej działalności przedsiębiorstwa. W przypadku imprez
- powolny spadek popytu na imprezÄ™;
[ Pobierz całość w formacie PDF ]