[ Pobierz całość w formacie PDF ]

Ponieważ dziaÅ‚alność marketingowa jest droga, najlepiej skon­
icielstw w danym mieÅ›cie, jeÅ›li rezultaty dotychczasowej sprze­
centrować się w danym okresie - najczęściej dwu-, trzyletnim - na
daży przemawiają za podjęciem takiej decyzji.
jednym kraju i na wybranych rodzajach imprez, które majÄ… naj­
Po powoÅ‚aniu wÅ‚asnego punktu(ów) dystrybucji imprez - czy­
większą szansę na powodzenie wśród turystów danego państwa.
li zaÅ‚ożeniu przedstawicielstwa, organizuje siÄ™ kampaniÄ™ rekla­
Wiele biur podróży stara się o wypracowanie określonego
mowÄ…. Jej przedmiotem sÄ… nowo zaprogramowane imprezy (poli­
wizerunku. Tak postępuje firma Thomas Cook, która pragnie się
tyka produktu) o atrakcyjnych cenach (polityka wspomagania
kojarzyć z  troskliwÄ… opiekÄ…". Podobnie czyniÄ…c, można np. wyk­
sprzedaży i polityka cen).
ształcić specjalną grupę przewodników pełniących funkcję
pilotów na trasach i wystąpić z hasłem  zabawa i moc przeżyć
krajoznawczych". W przypadku imprez pobytowych dla rodzi-
Zob. D. Cowell The Marketing of Sewices, Heinemann, London 1984, s. 15.
71
70
ców z małymi dziećmi mogłoby to być hasło:  z nami możesz Najistotniejszy jest czas trwania drugiego stadium wzrostu
czuć siÄ™ wolny, kiedy zechcesz". Wtedy ważne byÅ‚oby zaangażo­ popularnoÅ›ci danej imprezy na rynku. Ostatnie stadium koÅ„czy
wanie władających językami obcymi specjalistów od organizacji na ogół żywot imprezy. Ale taki cykl może się również powtarzać.
gier i zabaw ruchowych oraz przedszkolanek. Przebieg poszczególnych stadiów zależy od wielu czynników.
DziaÅ‚alność marketingowa może mieć charakter strategiczny WÅ›ród nich najważniejsze sÄ…: naturalne walory obszaru, możli­
lub taktyczny. Na przykÅ‚ad Å›rednia cena uczestnictwa W impre­ wość rozwoju urbanistycznego, szansa angażowania kapitałów,
zach i uczestnictwa gwarantującego egzystencję przedsiębiorstwa, struktura ruchu turystycznego, moda.
należy do strategii; jej zróżnicowanie - od cen najwyższych w se­ Cykl  kariery" rynkowej produktu turystycznego zwanego
zonie do najniższych w okresie posezonowym - należy do takty­ imprezÄ… wpÅ‚ywa w sposób istotny na ksztaÅ‚towanie polityki
ki. Ponadto wyraznie rozróżniamy cenę uczestnictwa w nowych imprez turystycznych. Politykę tę można podzielić na etapy:
imprezach, które chcemy dopiero wprowadzać na rynek, od ceny - ustalenie specyfiki i struktury danej imprezy;
uczestnictwa w imprezach, które majÄ… już ugruntowanÄ… pozyqÄ™ - ustalenie i organizacja warunków umożliwiajÄ…cych jej wejÅ›­
i popularność na rynku. cie na rynek;
- wprowadzenie imprez  próbnych" na rynek;
To, co napisaÅ‚em dotychczas, dotyczy polityki biura turysty­
cznego z jednego kraju wobec innego kraju. - wprowadzenie w programie imprezy zmian i uzupełnień;
- wycofanie imprezy lub jej przeksztaÅ‚cenie w znowelizowa­
Wielkie biura podróży, działające na rynkach wielu krajów
ny produkt turystyczny.
mają do czynienia z polityką bardziej globalną. Muszą rozważyć
Ustalając ofertę rynkową przedsiębiorstwo musi zdecydować,
i zdecydować, na którym kraju skoncentrują swoje działania.
które imprezy będą dalej organizowane na dotychczasowych
SÄ… one powiÄ…zane z ogromnymi przedsiÄ™biorstwami trans­
warunkach lub po dokonaniu pewnych modyfikacji, które zosta­
portu lotniczego, koncentrujÄ… niekiedy politykÄ™ na inwestyqach
ną wprowadzone na rynek jako nowe, które zaś będą wycofane
w krajach recepcji turystycznej, na budowie hoteli, a niekiedy
z rynku. Będzie to zależało od skali popytu na poszczególne
nawet portów lotniczych. Następnie, przez kilka lat, skupiają
imprezy. Rozstrzygnięcie tego problemu wymaga:
aktywność marketingowÄ… na dziaÅ‚aniach umożliwiajÄ…cych ko­
- rozpoznania potrzeb rozpatrywanego rynku;
rzystną eksploatację tych obiektów i urządzeń.
- rozpoznania potencjału przedsiębiorstwa, co pozwala na
ocenę możliwości ekspansji i konkurowania;
6.4.1. Polityka produktu zwanego imprezÄ… turystycznÄ…
- rozpoznanie rodzajów imprez oferowanych w rozpatrywa­
W przedsiębiorstwach pełniących funkcje biur podróży
nym kraju przez inne biura podróży.
przedmiotem polityki produktu jest impreza turystyczna. Można
W wyniku tego rozpoznania może się otworzyć możliwość
wyodrębnić następujące jej stadia:
oferowania imprez, których na danym rynku brakuje. Wówczas
- wprowadzenie imprezy na rynek i jej stopniowe upowsze­
przystępujemy do programowania tego rodzaju imprez.
chnianie;
Wprowadzenie na rynek nowoÅ›ci jest przejawem innowa­
- wzrost jej popularności na rynku i wzrost popytu;
cyjnej działalności przedsiębiorstwa. W przypadku imprez
- powolny spadek popytu na imprezę; [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • adam123.opx.pl