[ Pobierz całość w formacie PDF ]
kod z listingiem 10.32.
Ostateczna postać
filmu rysującego
interaktywną krzywą
Beziera drugiego
stopnia
2
Możesz też porównać swój plik z plikiem bezierCurve_final.fla, zapisanym na płycie CD-ROM w katalogu
Przyklady/Rozdzial_10 przyp. tłum.
242 Flash MX. Vademecum profesjonalisty
I I Kompletny skrypt rysujący krzywe
Już wiesz, jak rysować krzywe za pomocą skryptów. Czy potrafiłbyś jednak narysować
okrąg? Jak myślisz, czy to trudne?
n
Często używanym rodzajem krzywych są okręgi. Flash nie udostępnia bezpośredniej metody
rysowania okręgów za pomocą skryptów, dlatego operacja ta może być utrudniona. Prawdę
mówiąc, ze względu na naturę krzywych Beziera drugiego stopnia nie jest możliwe nary-
sowanie idealnego okręgu. Jednak możesz narysować kształt na tyle zbliżony do okręgu, że
nikt nie dostrzeże różnicy. Co więcej, okręgi rysowane za pomocą narzędzia ilustracyjnego
Oval Tool Flasha tak naprawdę również są jedynie przybliżeniami.
Rozdział 10. Rysowanie za pomocą skryptów 243
Wyprowadzanie wzorów matematycznych, umożliwiających przybliżenie okręgu serią
krzywych, byłoby żmudne i zniechęcające. Dla ułatwienia zdefiniujemy ostateczną postać
funkcji, która pozwala narysować okrąg o dowolnym promieniu w dowolnym miejscu
obrazu. Definiując tę funkcję jako wewnętrzną metodę obiektu ,
będziesz mógł skorzystać z niej w każdym klipie filmowym w filmie.
W funkcji korzystamy jedynie z metod i oraz z dwóch współczynników
o wartościach wynikających ze skomplikowanych obliczeń, których nie będziemy tu przy-
taczać. Prototypowa funkcja przyjmuje trzy argumenty i (współrzędne
środka okręgu) oraz (promień okręgu).
Listing 10.4 przedstawia definicję funkcji . Przepisz ten kod do filmu lub skopiuj
go ze skryptu zapisanego na płycie CD-ROM w pliku circle.as, w katalogu Przyklady/
Rozdzial_10.
I I Funkcja prototypowa rysująca okręgi
Gdy funkcja jest zdefiniowana, wystarczy, byś określił styl linii ( ) dla danego
klipu filmowego i wywołał metodę , podając konkretne wartości argumentów
, i .
Zdefiniowaliśmy już funkcję rysującą okrąg, wystarczy więc jej użyć w klipie filmowym,
aby w dowolnym miejscu narysować okrąg o dowolnym promieniu.
. Utwórz nowy film Flasha i otwórz edytor skryptów.
. W pierwszym ujęciu filmu umieść prototypową funkcję rysującą okrąg.
. Utwórz na obrazie nowy pusty klip filmowy, umieszczając w skrypcie wiersz:
. Kiedy utworzysz film, możesz przystąpić do rysowania. Pierwszym etapem jest
jak zwykle ustalenie stylu linii. Następnie możesz wywołać metodę ,
podając współrzędne środka okręgu i jego promień. Aby narysować okrąg za pomocą
2-punktowej, czarnej linii, o środku w punkcie (50, 50) i promieniu 20, wpisz kod:
244 Flash MX. Vademecum profesjonalisty
. Zapisz i przetestuj film. Powinieneś uzyskać rezultat taki jak na rysunku 10.8.
Okrąg (niemalże
idealny) narysowany
za pomocą skryptu
W podobny sposób narysuj jeszcze kilka okręgów. Za każdym razem powtórz 3. i 4. krok,
zmieniaj nazwę klonu ( , itd.), zwiększaj numer poziomu warstwy
i zmieniaj argumenty metody . Masz do dyspozycji 16 000 poziomów warstwy
wykorzystaj przynajmniej ich niewielką część!
W następnym podrozdziale dowiesz się, jak za pomocą skryptów można tworzyć wypełnienia.
n n
Gdy się nad tym zastanowić, tworzenie wypełnień za pomocą skryptów powinno być łatwe
i rzeczywiście tak jest! Używając skryptów, możesz tworzyć dwa rodzaje wypełnień
jednolite i gradientowe. Rozpoczniemy od pierwszego, prostszego rodzaju, a następnie
przejdziemy do bardziej skomplikowanego, czyli gradientowego.
Aby rozpocząć tworzenie wypełnienia, wystarczy umieścić w skrypcie akcję :
Tak jak w przypadku innych metod rysujących wektory parametr jest szesnast-
kowym kodem koloru, zaś parametr wartością procentową, okre-
ślającą stopień krycia koloru (czyli odwrotność przezroczystości), z przedziału od 0 (całko-
wita przezroczystość) do 100 (pełne krycie).
Aby utworzyć wypełniony kształt, umieść wirtualne pióro w miejscu, w którym chcesz
rozpocząć rysowanie. Następnie użyj polecenia , po którym umieść w skrypcie
sekwencję poleceń i , rysujących kształt. Na końcu sekwencji umieść
polecenie , zamykające wypełniony kształt. Spróbujmy zastosować to w praktyce.
Rozdział 10. Rysowanie za pomocą skryptów 245
To ćwiczenie będzie dla Ciebie wyjątkowo łatwe niemal wszystkie polecenia występujące
w kodzie poznałeś już wcześniej.
. Utwórz nowy dokument Flasha i zapisz go na dysku twardym w pliku fill.fla.
. W pierwszym ujęciu filmu umieść skrypt rysujący pusty kwadrat:
. Aby skrypt rysował kwadrat wypełniony jednolitym kolorem czerwonym, dodaj
jeden wiersz kodu bezpośrednio po poleceniu i jeden na końcu skryptu.
Dla ułatwienia dodane wiersze umieściliśmy pomiędzy komentarzami z gwiazdek:
. Zapisz i przetestuj film (rysunek 10.9).
Dodając dwa
proste wiersze
do kodu rysującego
kwadrat, możesz
z łatwością wypełnić
go jednolitym kolorem
Jeśli chciałbyś uzyskać jednolity kwadrat bez krawędzi, po prostu pomiń wiersz definiujący
styl linii, .
246 Flash MX. Vademecum profesjonalisty
[ Pobierz całość w formacie PDF ]