[ Pobierz całość w formacie PDF ]

za Chrystusa baranka niż pary synogarlic lub dwóch gołąbków.
A JEDNAK powyższym wywodom przeciwstawia się powaga Pisma św. mówiącego
o tym zdarzeniu5).
WYKAAD. Chrystus, jak wiemy6), chciał podlegać Zakonowi,  aby wykupić tych,
którzy byli pod Zakonem 7), i aby w sposób duchowy dokonało się usprawiedliwienie
Zakonu w członkach Chrystusa8). Otóż Zakon zawiera dwa przepisy dotyczące
nowonarodzonych. Jeden, ogólny, odnosi się do wszystkich. Przewiduje on, zgodnie z
nakazem Księgi Kapłańskiej9), po upływie dni oczyszczenia matki złożenie ofiary za
syna lub córkę. Miała to być zarówno ofiara przebłagalna za grzech, w którym dziecko
zostało poczęte i zrodzone, jak i pewnego rodzaju poświęcenie zrodzonego potomka,
którego po raz pierwszy przynoszono do świątyni. I dlatego część tej ofiary szła na
całopalenie, a część, jako ofiara za grzech.
Inny przepis dotyczył specjalnie pierworodnych  zarówno spośród ludzi jak i
spośród bydła . Wszystko bowiem, co było w Izraelu pierworodne, Bóg przeznaczał
dla siebie, gdyż zabił  pierworodne w Egipcie od człowieka do bydlęcia ,
oszczędzając pierworodnych Izraela10). Przepis ten zawiera się w 13 rozdziale księgi
Wyjścia11). Była to również zapowiedz Chrystusa, który jest  pierworodnym między
wielu braćmi , jak stwierdza Apostoł12).
Otóż skoro Chrystus, zrodzony z niewiasty, był pierworodnym i chciał
podlegać Zakonowi, to Ewangelista Aukasz mówiąc o Nim wskazał na zachowanie
obu tych przepisów. Po pierwsze, przepisu dotyczącego pierworodnych, kiedy
mówi13):  Przynieśli je do Jeruzalem, aby je stawić przed Panem, jak napisane w
Zakonie Pańskim, że  wszelki pierworodny płód męski świętym Panu nazwany
będzie  .
Po drugie, przepisu dotyczącego w ogóle wszystkich, kiedy mówi14):  żeby
złożyć na ofiarę według tego, co powiedziane jest w Zakonie Pańskim  parę synogarlic
albo dwoje gołębiąt  .
Ad 1. Według słów Grzegorza z Nyssy15):  Ten przepis Zakonu, jak się zdaje, w
odniesieniu do Wcielonego Boga został spełniony w sposób szczególny, odmienny niż
w odniesieniu do innych ludzi. Poczęcie Jego dokonało się bowiem w sposób
niewysłowiony, został zrodzony w sposób niepojęty, wydany na świat przez dziewicze
łono; bez uprzedniego pożycia małżeńskiego i przy zachowaniu nienaruszonego
znamienia czystości po porodzie . Zwrot:  otwierający łono , użyty w Piśmie św., ma
wyrazić tylko to, że przedtem nic do niego nie weszło ani z niego nie wyszło.
Podkreślono  męskość  potomka  bo nie zaciążyła na Chrystusie wina kobiety .
A  świętym jest w sposób szczególny,  Ten, który nie doznał zetknięcia się z
nieprawością ziemi, dzięki niezwykłemu, w swej njeskalaności porodowi 16).
Ad 2. Syn Boży nie miał na względzie siebie samego,  kiedy stał się człowiekiem i
poddał się obrzezaniu cielesnemu, lecz uczynił to po to, byśmy przez łaskę stali się
bogami i zostali poddani obrzezaniu duchowemu. Podobnie też dla nas  był stawiony
przed Panem , byśmy się uczyli samych siebie stawiać w obliczu Boga 17). A stało
się to po Jego obrzezaniu, by wykazać,  że nikt nie jest godny oblicza Bożego, jeżeli
się nie podda obrzezaniu od wad 18).
168
Ad 3. Ten, który był ofiarą prawdziwą, chciał, by za niego złożono ofiarę
przewidzianą w Starym Zakonie; łączył w ten sposób symbol z jego
urzeczywistnieniem, i przez zrealizowanie figury podkreślił jej wartość. Czynił to
wbrew mniemaniu ludzi, którzy przeczą, iż Chrystus w Ewangelii głosił Boga
starotestamentowego.  Nie należy bowiem sądzić  jak mówi Orygenes19)  Iż
dobry Bóg poddał swego Syna Zakonowi wroga, prawu, którego sam nie ustanowił".
Ad 4. Księga Kapłańska nakazuje20), by kto może  przyniósł za syna albo za córkę
baranka a zarazem gołąbka albo synogarlicę na ofiarę, a kto nie może ofiarować
baranka, niech ofiaruje parę synogarlic lub dwoje gołębiąt 21). I oto Pan, który jak
mówi Apostoł22),  będąc bogatym, stał się dla nas ubogim  abyśmy byli bogatymi
Jego ubóstwem, chciał, by złożono zań ofiarę ubogich 23). Podobnie w czasie
narodzenia  został owinięty w pieluszki i położony w żłobie 24).
Niemniej jednak wspomniane ptaki są odpowiednim elementem symbolu.
Synogarlica, ptak gadatliwy, przedstawia głoszenie i wyznawanie wiary; a ponieważ
jest stworzeniem czystym, symbolizuje czystość; samotniczy tryb życia wyobraża
kontemplację. Gołąb natomiast jest stworzeniem łagodnym i prostym, więc
przedstawia łagodność z prostotą, a przez swoją towarzyskość wyobraża życie czynne.
Toteż ofiara ta jest symbolem doskonałości Chrystusa i Jego członków.  Obie te żywe
istoty przez swoje gruchanie symbolizują terazniejszy smutek świętych. Lecz
synogarlica, ptak samotniczy, wyobraża modlitwę łez, a gołąb, stworzenie
towarzyskie, publiczną modlitwę Kościoła 25). A to, że na ofiarę składano po parze
tych stworzeń, miało oznaczać, iż świętość powinna cechować nie tylko duszę, lecz
także ciało 26).
Artykuł 4.
CZY BYAO STOSOWNE TO, %7łE MATKA BOGA PRZYSZAA
DO ZWITYNI, ABY SI OCZYZCI ?
Wydaje się, że nie.
1. Oczyszczamy się bowiem tylko od nieczystości. W Najświętszej Pannie zaś, jak
wiemy1), nie było nic nieczystego. Nie była więc obowiązana przychodzić do
świątyni, aby się oczyścić.
2. Czytamy w Piśmie św.2):  Niewiasta, Jeśli przyjąwszy nasienie porodzi chłopca,
nieczystą będzie przez siedem dni, i dlatego polecono jej nie wchodzić do świątyni, aż
się wypełnią dni oczyszczenia jej . Ale Najświętsza Panna urodziła chłopca bez
przyjęcia nasienia, nie miała więc obowiązku przychodzić do świątyni w celu
oczyszczenia się.
3. Tylko łaska uwalnia od nieczystości. Misteria Starego Zakonu nie udzielały łaski, [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • adam123.opx.pl